Meld je aan voor de Haarweetjes-nieuwsbrief

Haargroeimiddelen. De waarheid over niet bewezen haargroeimiddelen

 

Haargroeimiddelen. De waarheid over niet bewezen haargroeimiddelen

Je hoort het nogal eens: “Ik heb een Bad Hair Day”. Dat bekent meer dan “mijn haar zit niet goed”. Het betekent ook dat je je rot voelt. Op dat gevoel speelt de markt voor haarverzorgingsproducten in en zeker de markt voor haargroeimiddelen als dat rotte gevoel komt door haaruitval. De markt voor haargroeimiddelen is enorm en het vreemde is dat haargroeimiddelen waarvan de Consumentenbond al in 2003 beweerde dat ze niet werkten, die haargroeimiddelen nog steeds op de markt zijn. Kijk maar eens bij mijn artikelen op www.haarproblemen.nl  Daar kun je er een aantal aantreffen onder de zoekfunctie: haargroeimiddelen.

Twee bewezen middelen, een behandeling en een apparaat

Tot nu toe zijn er maar twee middelen die medisch bewezen hebben te werken, te weten: Minoxidil en Finasteride (Propecia). De behandeling is Platelet Rich Plasma (PRP) waarbij de groeifactoren uit het eigen bloed worden gecentrifugeerd en in de hoofdhuid geïnfecteerd. Het bewezen apparaat is de thuislaser met de naam HairMax Lasercomb (In Nederland onder de naam HairPlus Laserkam). Daarnaast zijn er honderden producten waaronder lotions, shampoo, s, vitamines, etc. die beweren haaruitval te stoppen en nieuwe haren te laten groeien.

Het probleem

Het probleem is dat in veel van die onbewezen middelen stoffen zitten die overal te krijgen zijn en waarvoor geen recept nodig is. Zijn al die middelen dan kwakzalverij? Daar nu zit het probleem. Omdat er in die middelen stoffen zitten waarop geen patent meer kan worden verkregen zal niemand de kosten en de moeite nemen om een eventuele werkzaamheid te bewijzen. Als eventueel bewezen wordt dat het middel wel werkt kan iedereen het direct namaken. Er is dan dus geen droog brood aan te verdienen.

Voller haar met haarverdikkende shampoo

Ook die zie je de laatste tijd vaak in de winkels liggen. Die werking is echter heel makkelijk te verklaren. Tijdens het wassen vormt er zich een laagje van bijvoorbeeld collageen om de haren waardoor het haar in diameter dikker wordt. Bij de volgende wasbeurt met een normale shampoo is dat effect weer weg.

Shampoo en lotions met vitamine B-complex

Het klopt dat vitamine B-complex belangrijk is voor haar- en nagelgroei, maar dan wel verkregen uit voedsel. Uitwendig vitamine B-complex kan natuurlijk nooit bij de haarfollikel komen. Als die vitamine zo diep in de huid zou kunnen doordringen spreken we van een geneesmiddel en als zodanig onderworpen aan strenge toelatingseisen.

Waar moet je op letten

Hierbij wat woorden waarmee de reclame voor onbewezen producten gepaard gaat.

  • Geheim recept (is het toch nog verklapt)
  • Gevonden op de hoogste top van de Himalaya (let op, niet vallen)
  • Eeuwenoud recept (door diep graven verkregen?)
  • In drie maanden weer glanzend haar (De zon weerkaatst er in)
  • Verbeterde doorbloeding (Je hoort het stromen)
  • De werkzame stof weer gevonden (was ook al kwijt)
  • Klinisch bewezen (welke kliniek? Door mannen in witte jassen?)
  • Bewezen in een ziekenhuisomgeving (Zal wel op de parkeerplaats zijn geweest)
  • Natuurlijke ingrediënten (gras is ook natuurlijk, maar laat geen haar groeien)
  • Dermatologisch getest (ook weer zo’n kreet. Hoe dan?)
  • Bevordert nieuwe haargroei (zeker weten?)
  • 90% succes (jammer voor die 10%)
  • Etc, etc.

Het verschil

In de Verenigde Staten moet je claims met betrekking tot werkzaamheid bewijzen. Kortgeleden nog is een fabrikant van een middel dat niet bewezen was, veroordeelt tot enkele miljoenen boete. In de negentiger jaren kregen zelfs de grote cosmeticahuizen problemen met hun reclame-uitingen en verpakkingen. Een voorbeeld hiervan is: “Dringt diep door in de huid” De FDA oordeelde heel simpel dat als het beweerde waar was die middelen onder de geneesmiddelenwet hoorden en dat dus het product aan de vereiste medische testen moest worden onderworpen.

De cosmetica industrie

Dat heeft de cosmetica industrie in die tijd miljoenen gekost om alle reclame en alle verpakkingen aan te passen want ze wilden cosmetica-industrie blijven en geen geneesmiddelenindustrie. Hier in Nederland mag je nog steeds beweren, en ik citeer hier een reclame: “Klinisch onderzoek heeft aangetoond dat na twee maanden gebruik van (naam product) bij 90 % de haaruitval verminderde en bij 80 % de haargroei toenam”. Afgezien van het feit dat dit rekenkundig niet klopt, is dit toch wel een forse claim. 90% waarvan? 80% waarvan? Haarborstels, tandenborstels, muizen? Of mensen? Oh ja, het product geeft ook nog meer volume.

Bezint eer ge begint

Voordat u een product koopt, denk dan even goed na over de beweringen met betrekking tot dat product. Echt, een product dat bewezen heeft te werken hoeft geen gebruik te maken van die claims. Die zie je terug in het achtuurjournaal zoals bij Minoxidil en Propecia gebeurde. Ook de dagbladen zullen er over schrijven.


Webmaster: Hans J. Diks, internet journalist (lid NVJ).  Ervarings expert. Heeft zelf  2 haartransplantaties. (1990 en 1995) gehad.

“Je hebt pas recht op succes als je waarde toevoegt, toch?” (Hans J. Diks)

                HANDIGE LINKS NAAR HANS J. DIKS


Deze non-profit website wordt mede mogelijke gemaakt door onze sponsors

 HAARTRANSPLANTATIE

               www.hairplusmc.nl 


 LASER THERAPIE (LLLT)

www.hairmax.com




 

Auteur

Deze site is een initiatief van Hans J. Diks, internet journalist (lid NVJ). Hans zit al ruim 40 jaar letterlijk met de handen in het haar. Hans schrijft onder andere voor websites, tijdschriften en vakbladen. In de afgelopen 40 jaar heeft Hans ervaring opgedaan met kapsalons, haarwerken, haartransplantatie en alles wat daar bij hoort.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0
YOUR CART
  • No products in the cart.