logo_haarproblemen

Eerlijk, onafhankelijk, betrouwbaar

Heb je iemand in de buurt, in de familie of in de kennissenkring met haarproblemen? Ik zou het op prijs stellen als je mijn informatie dan wilt doorsturen. Je kan daar een ander mee helpen.


Haargroeimiddel. Cosmetisch of geneesmiddel

Wakker worden
De waarheid over cosmetica en geneesmiddelen tegen haaruitval
Wist u dat de grootste fabrikant van cosmetica in de wereld meer dan 1 biljoen Euris uitgeeft aan marketingkosten? Dat verbaast u wellicht niet maar wat als u weet dat er aan research maar een slordige 500 miljoen wordt uitgegeven dan geeft dat verschil toch te denken.

Harlenmmer olie

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

Patenten
Ze hebben meer dan 600 patenten maar zij hebben nog nooit een zogenaamd “peer-reviewed” (beoordeeld door een onafhankelijk persoon of commissie) onderzoek in een medisch blad gepubliceerd. Ik denk dat dit te denken geeft. Een patent wil niet zeggen dat een product ook echt werkt.

Verandering van product
Het is bekend dat de meeste vrouwen nogal eens van cosmetica veranderen. Anders heeft al die marketing geen zin, toch?. Als iets werkt ga je toch niet van product veranderen? Die marketing laat je doen geloven dat hun product net iets beter is. In de praktijk komt het er op neer dat niet het beste product wint maar het product waaraan het meeste marketing geld wordt besteed. Daar komt nog bij dat er fabrikanten zijn die meerdere merken hebben die onderling met elkaar concurreren. Je ziet dat eenzelfde product maar dan in een andere verpakking met een andere naam.

cartoon

De gebruiksaanwijzing niet gelezen

Statistieken
Dezelfde firma waarbij we het hier over hebben claims dat 67% van de vrouwen in Engeland hun producten gebruiken. Een prachtig getal maar waar is het bewijs dat die producten ook echt werken?

Het ”gezicht” van het cosmetica merk
Alle grote cosmeticahuizen hebben een beroemdheid als hun “gezicht”. En daar geven ze meer geld aan uit als aan onderzoek. Een top wetenschapper bij een cosmetica firma kan een inkomen verwachten van maximaal € 150.000, =, terwijl een “gezicht” een contract kan hebben van € 3.000.000, = per jaar.

De illusie
De gelikte marketing creëert een illusie dat het product werkt. Als ze zou komen met een product dat echt werkt is marketing niet nodig. De bladen, radio en televisie doen dan hun marketing, gratis en voor niets. We hebben dat gezien met twee preventieve middelen tegen haaruitval, te weten Minoxidil en Finasteride.

Minox

Minoxidil en propecia

Omdat bewezen was dar ze enige werking hadden stonden de media er bol van. Daar komt nog bij dat als een product dusdanig diep in de huid kan penetreren het automatisch een geneesmiddel wordt en geen cosmetica.

snake-oil

Mag je alles dan zomaar beweren?
In de Verenigde Staten moet je claims met betrekking tot werkzaamheid aantonen. Ook als het cosmetica betreft. Onlangs nog is daar nog een fabrikant van een middel dat niet bewezen was door de rechtbank veroordeeld tot enkele miljoenen schadevergoeding. In de Verenigde Staten doen ze dat dus anders. Teleurgestelde consumenten verenigen zich en nemen dan een advocaat in de armen voor een zogenaamde “class action” tegen een fabrikant. Die moet dan bewijzen dat het middel wel werkt. Onbegonnen werk natuurlijk, mede gezien de kosten van een dergelijk onderzoek. Ik heb in Nederland nog nooit van een rechtszaak gehoord tegen een fabrikant van cosmetica (waaronder haargroeimiddelen) omdat het product niet aan de verwachtingen beantwoordde.

Ook de grote jongens
In de negentiger jaren kregen de grote cosmeticahuizen in de Verenigde Staten problemen met hun reclame-uitingen en verpakkingen. Een voorbeeld hiervan is: “Dringt krachtig door in de huid”. De FDA (Amerikaanse gezondheid autoriteit) oordeelde heel simpel dat als het beweerde waar was die middelen dan onder de geneesmiddelenwet hoorden te vallen en dat het product dus aan de streng vereiste medische onderzoeken moest worden onderworpen en dat na eventuele goedkeuring een recept nodig was.

in 7 dagen haar
En dat in 7 dagen. Zou er ook een rustdag bijzitten? Zoals in de bijbel?

De cosmetische industrie
Dat heeft de cosmetische industrie in die periode miljoenen gekost om alle promotie en alle verpakkingen aan te passen want ze wilden schoonheidsmiddelen blijven verkopen en geen geneesmiddelen. Hier in Nederland mag je nog steeds stellen, en ik citeer hier een advertentie: “Klinisch onderzoek heeft aangetoond dat na twee maanden behandeling met (naam product) bij 90 % de alopecia verminderde en bij 80 % de haargroei toenam”. Afgezien van het feit dat dit rekenkundig niet klopt is dit bepaald wel een fors resultaat maar, 90% waarvan? 80% waarvan? Haarborstels, tandenborstels, muizen? Of consumenten? Oh ja, het product geeft ook nog meer volume.

Even logisch nadenken
Cosmetica wordt niet gecontroleerd op werkzaamheid maar alleen op veiligheid. Het dringt alleen maar door in de opperhuid. Als een product zijn werking goed wil doen zal het dus dieper in de huid moeten doordringen. En dan wordt het een geneesmiddel. Zie je cafeïne of knoflook al als een geneesmiddel? Toch beweren deze middelen dat ze de haarfollikel in de onderste huidlaag bereiken om hun weldadige werk te doen. Dit zijn maar twee voorbeelden. En zo zijn er nog honderden.

Waaraan moeten cosmetica producten voldoen
De EU cosmeticaverordening stelt als primaire eis:
“Cosmetische producten mogen de gezondheid van de mens niet schaden wanneer zij onder normale of redelijkerwijze te voorziene gebruiksvoorwaarden worden aangewend.”
Over de werkzaamheid dus geen woord. Bent u een fan van cosmetica? Sla dan onderstaande video maar over.
Video

Een andere aanpak
Er bestaat in de meeste Europese landen een zogenaamde Reclame Code Commissie. Die reageert meestal alleen op klachten. In dit geval was dat de NAD (National Advertising Division). Hieronder een voorbeeld van een Scandinavische firma die zijn claims moest veranderen of verwijderen over een product dat haaruitval bij vrouwen kon oplossen.


 

FOTO HJDHans J. Diks, hoofdredactie

“Je hebt pas recht op succes als je waarde toevoegt”(Diksy)

Share This