DE WAARHEID OVER HAARGROEIMIDDELEN

Je hoort het nogal weleens: “Ik heb een Bad Hair Day”. Dat bekent meer zoals “mijn haar zit niet goed”. Het betekent ook dat je op die dag niet goed in je vel zit. Op dat gevoel speelt de markt voor haarverzorgingsproducten in en zeker de markt voor haargroeimiddelen als dat rotte gevoel komt door haarproblemen. De markt voor haargroeimiddelen is reusachtig en het rare is dat haargroeimiddelen waarvan de Consumentenbond al in 2003 beweerde dat ze niet werkten nog steeds op de markt zijn.

Verkeerde naam

Als eerste kan je stellen dat haargroeimiddelen een verkeerde benaming is. Over het algemeen doen  ie middelen, als ze al werken, niets meer dan het haar dat er nog staat behouden. Dat geldt ook voor medisch bewezen middelen. Bij uitzondering komen er wat haren bij dat dat zijn dan meestal haren die nog in de uitvalfase zitten. Een betere naam is dan ook “HAARBEHOUD MIDDELEN”

Twee medisch bewezen middelen 

Tot nu toe zijn er maar twee middelen die geneeskundig bewezen hebben te werken, te weten: Minoxidil en Finasteride (Propecia). Ook Dutasteride kan werken maar omdat dit een soortgelijk middel is als Finasteride is daar geen verdere research naar gedaan. Daarnaast zijn er honderden producten waaronder lotions, shampoo, s, vitamines, etc. die beweren haarverlies te stoppen en splinternieuwe haren te laten toenemen.

Wat is “medisch bewezen”

Medisch bewezen is een product dat onafhankelijk en dubbelblind is getest met gebruikmaking van een placebo (nepmiddel)

Het probleem met medisch niet bewezen producten

Ik zal nooit stellig beweren dat medisch niet bewezen artikelen niet werken maar het probleem is dat in veel van die onbewezen middelen stoffen zitten die allerwegen te krijgen zijn en waarvoor geen recept benodigd is. Zijn al die middelen dan charlatanerie? Daar nu zit het probleem Omdat er in die middelen stoffen zitten waarop geen alleenrecht meer kan worden verkregen zal niemand de uitgaven betalen en de inspanning aanpakken om een eventuele werkzaamheid te bewijzen. Als dan bewezen wordt dat het middel wel werkt kan een ieder het direct kopiëren. Er is dan dus geen droog brood meer aan te verdienen. Een voorbeeld hiervan is Minoxidil van Upjohn. Niet veel nadat de FDA in de Verenigde staten Minoxidil erkende als een werkend middel was het patent verlopen en ging iedereen het product namaken.

Voller haar van haarverdikkende shampoo

Ook die producten zie je de laatste tijd veelvuldig in de winkels liggen. Die werking is heel simpel te verklaren. Tijdens het wassen vormt er zich een laagje van onder andere, collageen om de haren waardoor het haar in diameter dikker wordt. Bij de navolgende wasbeurt met een normale shampoo is dat resultaat weer weg.

Shampoo en lotions met vitamine B-complex

Het klopt dat vitamine B-complex vereist is voor haar- en nagelgroei maar dan wel verkregen uit etenswaren of voedingssupplementen. Extern vitamine B-complex kan bijgevolg nooit bij de haarfollikel aankomen. Als die vitamine zo diep in de huid zou kunnen penetreren spreken we van een medicijn en als dusdanig onderworpen aan strenge toelatingseisen.

Waar moet je op letten

Hierbij wat woorden waarmee de promotie voor onbewezen producten gepaard gaat.

  • Geheim recept
  • Gevonden op de hoogste top van de Himalaya
  • Eeuwenoud recept
  • In drie maanden weer glanzend haar
  • Verbeterde doorbloeding
  • De werkzame stof weer ontdekt
  • Klinisch bewezen
  • Bewezen in een ziekenhuisomgeving
  • Dermatologisch getest
  • Bevordert splinternieuwe haargroei
  • 90% succes
  • Etc, etc.

Het verschil

In de Verenigde Staten moet je claims met betrekking tot de werkzaamheid van een product staven. Kortelings nog is een fabrikant van een haargroeimiddel dat niet bewezen was veroordeelt tot enkele miljoenen boete. In de negentiger jaren kregen zelfs de grote cosmeticahuizen gedonder met hun reclame-uitingen en verpakkingen. Een voorbeeld hiervan is: “Dringt krachtig door in de huid” De FDA oordeelde heel eenvoudig dat als het beweerde waar was die middelen onder de geneesmiddelenwet hoorden en dat het product dus aan de vereiste medische onderzoeken moest worden onderworpen.

De schoonheidsmiddelen industrie

Dat heeft de schoonheidsmiddelen industrie in die periode miljoenen gekost om alle promotie en alle verpakkingen aan te passen want ze wilden schoonheidsmiddelen leverancier blijven en geen geneesmiddelenindustrie worden. Hier in Holland mag je nog steeds beweren, en ik citeer hier een promotie: “Klinisch onderzoek heeft aangetoond dat na twee maanden aanwenden van (naam product) bij 90 % het haarverlies verminderde en bij 80 % de haargroei toenam”. Afgezien van het feit dat dit rekenkundig niet klopt is dit niettemin wel een forse claim. 90% waarvan? 80% waarvan? Haarborstels, tandenborstels, muizen? Of mensen? Oh ja, het product geeft ook nog meer volume. Een bonus dus.

Bezint eer ge begint

Voordat u een product koopt denk dan rustig goed na over de beweringen met betrekking tot dat product. Echt, een product dat bewezen heeft te werken hoeft geen gebruik te maken van die claims. Die zie je terug in het acht uur nieuws zoals bij Minoxidil en Propecia gebeurde. Ook de dagbladen zullen er redactioneel over berichten.

Doe je huiswerk

Als je hieronder bij “meer info” klikt zie je nog meer voorbeelden van onbewezen haargroeimiddelen en behandelingen. Zelfs artsen weten er wel raad mee. 

Meer info: https://www.haarproblemen.nl/?s=haargroeimiddelen


 

Voor een gratis digitaal consult met Hans J. Diks: ga je naar: https://www.haarproblemen.nl/gratis-digitaal-spreekuur-hans-j-diks/

Voor een persoonlijk  en onafhankelijk privé consult met Hans J. Diks ga je naar: https://www.haarproblemen.nl/8513-2/

In 1 minuut naar de informatie die jij zoekt op:https://www.haarproblemen.nl/haarproblemen-informatie-zoeken-2/


Deze informatie wordt je aangeboden door Hans J.Diks, internetjournalist (lid NVJ)
Hans J.Diks is werkzaam voor de Stichting Medi-Budget, een non-profit organisatie op het gebied van voorlichting bij haarproblemen voor de consument .
Ik heb geen commerciële bindingen met klinieken. Daardoor kan ik onafhankelijkheid garanderen.
Ook mijn sponsors hebben geen invloed op mijn berichten. Zij zijn echter wel ethisch geselecteerd.