Laten we eerst even vaststellen dat de term “Haargroeimiddelen” nou niet direct de lading dekt. Meestal verminderen ze de haaruitval of stoppen verdere haaruitval. Als je dan toch nog wat extra haren erbij krijgt dat moet je dat zien als een bonus. Je kan ze meestal tellen en als je haren kan tellen is het per definitie minimaal.

De stand van zaken tot op heden.

Al weer een tijd geleden kwam minoxidil op de markt. Het eerste middel dat verdere haaruitval kon tegengaan. Tot op heden is de werking nog niet echt verklaard maar studies (Ook in het Dijzicht ziekenhuis te Rotterdam) bewezen de werkzaamheid. Minoxidil is een lotion die twee maal per dag moet worden aangebracht. Nogal lastig dus.

Toen werd finasteride gevonden. Nou ja, gevonden, het was er al als een middel tegen een vergrootte prostaat. In een kleinere dosering bleek het ook goed werkzaam tegen haaruitval bij mannen. En het voordeel? Het was een pil. Veel makkelijker dus.

Het tot nu toe laatste middel is een apparaat, de Hairmax (Hairplus) Laserkam. Door geregeld gebruik kan verdere haaruitval worden voorkomen en als bijwerking kunnen de haren ook nog een grotere diameter krijgen.

Dus meer is er niet?

Dus al die andere middelen werken niet? Nee, dat kan je niet beweren. Het enige dat je dan kan veststellen is dat de werkzaamheid van al die andere middelen niet is bewezen. Er zijn geen grondige wetenschappelijke studies die de werkzaamheid onderschrijven.

Waarom dan geen onderzoeken?

Wetenschappelijke onderzoeken zijn erg duur en nemen veel tijd in beslag.. Voordat een middel of apparaat op de markt komt zijn er soms jaren verstreken. Dat onderzoek moet dan ook nog door onafhankelijke instituten worden gedaan en die weten wat rekenen is. Als er dan een middel is waarvan men denkt dat het wellicht kan helpen in de strijd tegen haaruitval en als op dat middel geen patent kan worden verkregen omdat het vrij verkrijgbaar is heeft de farmaceutische industrie weinig zin om daar geld in te steken.

Alleen met patentrecht

Vandaar dat er alleen onderzoeken komen met betrekking tot middelen waarvoor een patent kan worden verkregen. De fabrikant betaald dan graag de hoge onderzoekskosten omdat hij dan een aantal jaren het alleenrecht heeft op de verkoop van die middelen. Met die verkoop moeten de kosten van het onderzoek ruimschoots worden goedgemaakt. Dat speelt ook bij medicijnen die voor de derde wereld van belang kunnen zijn. Geen patent? Geen wetenschappelijk onderzoek.

Bestaande ingrediënten

Iedereen weet dat er kruiden zijn die ons kunnen helpen in onze gezondheid. Maar kruiden groeien in de natuur. Daar kan je geen patent op krijgen. Dus is het niet interessant om daar een duur onderzoek op los te laten. Als je na zo,n duur onderzoek dan een goed resultaat hebt bereikt kan iedereen dat middel dan gelijk namaken.

Patent is verlopen

Na een tijd (veelal 20 jaar) verloopt een patent Na een verlopen patent mag iedere fabrikant de ingrediënten waarop een patent rustte gebruiken. Dat overkwam de fabrikant van Minoxidil. Kort nadat Minoxidil op de markt kwam na een duur onderzoek verliep het patent en kon iedereen Minoxidil gebruiken, Voor marketingdoeleinden worden er dan nog wat andere stoffen bijgedaan en er word een mooie naam verzonnen maar de werkzame stof is Minoxidil dat in iedere apotheek voor een normale prijs verkrijgbaar is.

De huidige markt

  • Producten die waardeloos zijn. (oplichterij dus)
  • Producten die wetenschappelijk bewezen zijn maar waarvan het patent is afgelopen. (Minoxidil)
  • Producten waarop geen patent kan worden verkregen maar die in de praktijk hun werkzaamheid hebben bewezen De werking zit hem dan meestal in het verlagen van het DHT (Dihydrotestosteron), Bewezen is namelijk wel dat het verlagen van het DHT de haaruitval kan verminderen of stoppen.. Mede omdat deze middelen niet als geneesmiddelen worden aangeprezen zijn de eisen om het op de markt te brengen lager dan bij geneesmiddelen. (Saw Palmetto-Revivogen)
  • Producten die medisch zijn bewezen en waar nog een patent op zit.(Finasteride/Propecia en de HairMax/Hairplus Laserkam)

Waarschuwing

Producten die wetenschappelijk zijn bewezen vinden meestal hun weg naar de markt via de redacties van de media. En dat is gratis. Producten die niet wetenschappelijk zijn bewezen moeten dus hard schreeuwen om uw aandacht te krijgen. Zij moeten het zoeken in betaalde publiciteit zoals reclame.

Share This