Haargroeimiddelen. De waarheid en niets dan de waarheid

Door stichting medi-Budget, een non-profit stichting

Eerlijk, onafhankelijk, betrouwbaar

Heb je iemand in de buurt, in de familie of in uw kennissenkring met haarproblemen?

Ik zou het op prijs stellen als u deze informatie dan wilt doorsturen. U kunt daar een ander mee helpen.


DE WAARHEID OVER HAARGROEIMIDDELEN

Je hoort het nogal eens: “Ik heb een Bad Hair Day”. Dat bekent meer dan “mijn haar zit niet goed”. Het betekent ook dat je op die dag niet goed in je vel zit. Op dat gevoel speelt de markt voor haarverzorgings producten in en zeker de markt voor haargroeimiddelen als dat rotte gevoel komt door haarproblemen. De markt voor haargroeimiddelen is reusachtig en het rare is dat haargroeimiddelen waarvan de Consumentenbond al in 2003 beweerde dat ze niet werkten nog steeds op de markt zijn Zie hier: https://www.haarproblemen.nl/?s=consumentenbond

Twee medisch bewezen middelen, een apparaat , en een nieuwe behandeling

Tot nu toe zijn er maar twee middelen die geneeskundig bewezen hebben te werken, te weten: Minoxidil en Finasteride (Propecia). Het FDA goedgekeurde apparaat is de Low Level Laser. Die apparaten zijn beschikbaar voor zowel thuisgebruik als een behandeling in klinieken. Een opkomende behandeling is PRPT (Platelet Rich Plasma Therapie. Daar is geen aparte erkenning voor nodig om dat het werkt met de groeihormonen uit je eigen bloed. Dus 4 middelen behandelingen komen in aanmerking voor een betrouwbare aanval op jouw haaruitval.

  • Minoxidil
  • Finasteride
  • Low Level Laser
  • Platelet Rich Plasma

Dat wil niet zeggen dat deze middelen altijd werken. Zoals bij alle geneesmiddelen werken ze niet bij iedereen. Een schatting toont aan dat ongeveer 15% van de gebruikers tevreden is over de resultaten. Ook kan je beter spreken over haarbehoudmiddelen. Het ontstaan van nieuwe haren behoort tot de uitzonderingen. Daarnaast zijn er honderden producten waaronder lotions, shampoo, s, vitamines, etc. die beweren haarverlies te stoppen en splinternieuwe haren te laten groeien. . “Uw volle kop met haar terug in 3 maanden”. Geloof jij het? 

Wat is “medisch bewezen”

Medisch bewezen is een product dat onafhankelijk en dubbelblind is getest met gebruikmaking van een placebo (nepmiddel). Om goedkeuring te krijgen voor een medisch bewezen product of behandeling moet je zijn bij de FDA (Amerika) of de EMA (Europa) . Bij deze instanties moet je niet alleen kunnen aantonen dat jouw product / behandeling veilig is. Je moet ook resultaten aantonen. 

Het probleem met medisch niet bewezen producten

Niet medisch bewezen haargroeimiddelen vallen in Nederland onder de warenwet. Voor de warenwet moet je alleen aantonen dat jouw product veilig is. Of het werkzaam is, dar vraagt de warenwet niet naar. In theorie kan je dus gekleurd water verkopen. Als je daar dan een heleboel marketing geld tegen aangooit zal je best veel verkopen. Ik zal nooit beweren dat medisch niet bewezen artikelen niet werken want dan moet ik dat bewijzen en dar heb ik het geld niet voor.  maar het probleem is dat in veel van die onbewezen middelen stoffen zitten die overal te krijgen zijn en waarvoor geen recept benodigd is. Zijn al die middelen dan oplichting? Daar nu zit het probleem Omdat er in die middelen stoffen zitten waarop geen alleenrecht meer kan worden verkregen zal niemand de uitgaven willen betalen  om een eventuele werkzaamheid te bewijzen. Als dan bewezen wordt dat het middel wel werkt kan een ieder het direct kopiëren. Er is dan dus geen droog brood meer aan te verdienen. Een voorbeeld hiervan is Minoxidil van Upjohn, een medisch erkend geneesmiddel tegen haaruitval. Niet veel tijd nadat de FDA in de Verenigde staten Minoxidil erkende als een werkend middel was het patent verlopen en ging iedereen het product namaken.

Voller haar door haarverdikkende shampoo

Ook die producten zie je de laatste tijd veelvuldig in de winkels liggen. Die werking is heel simpel te verklaren. Tijdens het wassen vormt er zich een laagje van onder ander collageen om de haren waardoor het haar in diameter dikker wordt. Bij de navolgende wasbeurt met een normale shampoo is dat resultaat weer weg.

Shampoo en lotions met vitamine B-complex

Het klopt dat vitamine B-complex vereist is voor haar- en nagelgroei maar dan wel verkregen uit etenswaren of voedingssupplementen. Extern vitamine B-complex kan bijgevolg nooit bij de haarfollikel aankomen. Als die vitamine zo diep in de huid zou kunnen penetreren spreken we van een medicijn en als dusdanig onderworpen aan strenge toelatingseisen. 

Waar moet je op letten

Hierbij wat woorden waarmee de promotie voor onbewezen producten gepaard gaat.

  • Geheim recept
  • Gevonden op de hoogste top van de Himalaya
  • Eeuwenoud recept
  • In drie maanden weer glanzend haar
  • Verbeterde doorbloeding
  • De werkzame stof weer ontdekt
  • Klinisch bewezen
  • Bewezen in een ziekenhuisomgeving
  • Dermatologisch getest
  • Bevordert splinternieuwe haargroei
  • 90% succes
  • Etc, etc.

Het verschil

In de Verenigde Staten moet je claims met betrekking tot de werkzaamheid van een product staven. Kortelings nog is een fabrikant van een haargroeimiddel dat niet bewezen was veroordeelt tot enkele miljoenen boete. In de negentiger jaren kregen zelfs de grote cosmeticahuizen gedonder met hun reclame-uitingen en verpakkingen. Een voorbeeld hiervan is: “Dringt krachtig door in de huid” De FDA oordeelde heel eenvoudig dat als het beweerde waar was die middelen onder de geneesmiddelenwet hoorden en dat het product dus aan de vereiste medische onderzoeken moest worden onderworpen.In Nederland (Europa) zijn we wat coulanter. Als je het met de claims maar niet te gek maakt. Die je dat wel dan grijpt de warenwet is. 

De schoonheidsmiddelen industrie

Dat heeft de schoonheidsmiddelen industrie in die periode miljoenen gekost om alle promotie en alle verpakkingen aan te passen want ze wilden schoonheidsmiddelen leverancier blijven en geen geneesmiddelenindustrie worden. Hier in Holland mag je nog steeds beweren, en ik citeer hier een promotie: “Klinisch onderzoek heeft aangetoond dat na twee maanden aanwenden van (naam product) bij 90 % het haarverlies verminderde en bij 80 % de haargroei toenam”. Afgezien van het feit dat dit rekenkundig niet klopt is dit niettemin wel een forse claim. 90% waarvan? 80% waarvan? Haarborstels, tandenborstels, muizen? Of mensen? Oh ja, het product geeft ook nog meer volume. Een bonus dus.

Bezint alvoor ge begint

Voordat u een product koopt denk dan rustig goed na over de beweringen met betrekking tot dat product. Echt, een product dat bewezen heeft te werken hoeft geen gebruik te maken van die claims. Die zie je terug in het acht uur nieuws zoals bij Minoxidil en Propecia gebeurde. Ook de dagbladen zullen er redactioneel over berichten.


Webmaster: Hans J. Diks, internet journalist (lid NVJ)

Ervarings expert met 2 haartransplantaties. (1990 en 1995)

:“Je hebt pas recht op succes als je waarde toevoegt, toch?” (Hans J. Diks)

Voor een gratis digitaal consult met Hans J. Diks ga je naar: https://www.haarproblemen.nl/gratis-digitaal-spreekuur-hans-j-diks/

Voor een persoonlijk  en onafhankelijk privé consult met Hans J. Diks ga je naar: https://www.haarproblemen.nl/8513-2/

In 10 seconden naar de informatie die jij zoekt op:https://www.haarproblemen.nl/haarproblemen-informatie-zoeken-2/


Deze non-profit website wordt mogelijke gemaakt door onze partners/sponsors

 HAARTRANSPLANTATIE

www.hairplusmc.nl             lwww.nationaalhuidcentrum.nl


       LASER THERAPIE (LLLT)

    www.hairmax.com


MICRO HAAR PIGMENTATIE (MHP)

www.beautycarenederland.nl



 

Auteur

Deze site is een initiatief van Hans J. Diks, internet journalist (lid NVJ). Hans zit al ruim 40 jaar letterlijk met de handen in het haar. Hans schrijft onder andere voor websites, tijdschriften en vakbladen. In de afgelopen 40 jaar heeft Hans ervaring opgedaan met kapsalons, haarwerken, haartransplantatie en alles wat daar bij hoort.

0
YOUR CART
  • No products in the cart.